CV GRO FOLKAN –født 15.08.49

GRO FOLKAN –født 15.08.49

CURRICULUM VITAE

SEPARATUTSTILLINGER

utdrag

2014   Galleri Vanntårnet, Nesodden

2011   Galleri Brevik, Tromsø

2010   Galleri Sult,   Stavanger

2010   Galleri Tonne, Oslo

2008   Galleri Brevik, Tromsø

2006   Galleri Brevik, Tromsø

2001   Galleri Embla, Tromsø

2001   Galleri Albin Upp, Oslo

1998   Tromsø Museum

1993   Tromsø Kunstforening

1990   Hammerlunds Kunsthandel, Oslo

1987   Galleri Cassandra, Drøbak

1985   Tromsø Kunstforening

1984   Kunstnerforbundet,Oslo

1983   Tromsø Kunstforening

1982   Galleri Tanum,   Oslo

1979   Kunstnernes Hus, Oslo

1977   Galleri 71, Tromsø

1977   Kunstnernes Hus, Oslo

1975   Bergen Kunstforening

1973   Kunstnernes Hus, Oslo

1971   Kunstnerforbundet , Oslo

1967   Club 7, Oslo

OFFENTLIG   INNKJØP

utdrag

Nasjonalgalleriet

Riksgalleriet

Norsk Kulturråd

Norges Bank

Bergen Kunstforening

Oslo Skoleutvalgs Kunstsamlinger

Oslo Kommunes Kunstsamlinger

Tromsø Universitet

Nord Norsk Kunstmuseum

Norsk Samtidsmuseum

Troms Fylkeskommune

Universitetssykhuset Nord-Norge

UTDANNELSE

1967-69 Statens Kunst- og Håndverksskole, malerlinje og grafikklinje

1969-73 Statens Kunstakademi , maler og grafikklinje

GRUPPEUTSTILLINGER

utdrag

1967 Debuterte Statens Høstutstilling-deltatt 8 ganger senere

1967 Debutanter fra Høstutstillingen,gruppeutstilling, Oslo Kunstforening

1968 Juni utstillingen, gruppeutstilling, Kunstnerforbundet

1968 Nordisk utstilling, Hässelby slott, Stockholm

1969 UKS Vårutstilling, vandreutstilling – deltatt 4 ganger senere

1972 Grenseland. Gruppeutstilling, Oslo Kunstforening

1972 Liljevalks Konsthall, Stockholm

1974 Norsk grafikk i dag, vandreutstilling i Tyskland i 2 år

1975 Norskt i dag, gruppeutstilling, Hässelby slott, Stockholm

1976 Kvinneutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo

1977 Gruppeutstilling, Galleri F15, Moss

1980 Gruppeutstilling Fredrikstad

1990 Tromsø kunstnere presentere seg, Tromsø Kunstforening

1995 Norske Bilder 95, Brandstrup, Oslo Rådhus

1995 Galleri Brandstrup

1996 Norske Bilder 96, Brandstrup, Oslo Rådhus

2000 Nord Norsk Samtidskunst, vandreutstilling

2014  Summer Expo, Galleri Vulkan, Oslo

PREMIE

1976 1. Premie, Oslo Kommunes skolekonkurranse

PROSJEKTER

1975 Kunstnergruppen PARK 62, Miljøendringer i Asker sentrum.

Oppdrag fra Asker Kunstforening

1975 Senografi, Høvikodden ballett

1975 Kunstnergruppen PARK 62. Kan Tøyenbadet bli hvermanns Edens Have

Utstilling, Munchmuseet og Oslo Kommunes Informasjonssenter.

Oppdrag, Oslo Kommunes Kunstsamlinger.

1977 Livskår, gruppeutstilling i Kunstnernes Hus.

Som bl.a. behandlet rehabilitering av Rodeløkka.

Oppdrag, Byantikvaren og Saneringssjefen.

UTSMYKNINGER

utdrag

1978 Rommen skole, Stovner , Oslo

1983 Grindbakken skole, Holmenkollen, Oslo

1985 Sparebank Nord, Tromsø

1985 Telegrafen Finnsneshttp

1988 Porsangermoens Velferdsbygg

1989 Kroken Sykehjem, Tromsø

1998 Saga Petrolium

STIPENDIER

1968 3% Fondets arbeidsstipend

1969 Generalkonsul Røwdes minnestipend

1973 Bærum kommunes arbeidsstipend

1975 Statens 3 årige arbeidsstipend

1982 Troms Fylkes kommunes arbeidsstipend

1986 Lorch Shives arbeidsstipend, vederlagsfondet

1996 Prosjektstøtte, Oslo

1996 Troms fylkeskommune, arbeidsstipend, prosjektstøtte

BILDENE IMELLOM

Vår kultur er i utpreget grad definert i litterære kategorier, ord, tall. Alle ting har navn. Men sånn er ikke virkeligheten. Virkeligheten er sammenhengende, og inkluderer også det som er mellom tingene, mellom de navngitte tingene. Å utforske dette som er imellom, med min metode, er mitt prosjekt.

 Virkeligheten kan oppleves som et språk som henvender seg til oss. Elementene i språket, «ordene» er andre enn våre ord, og omfatter også dette som er mellom ordene, mellom kategoriene, våre kategorier. Hva er et tre? Stammen, selvfølgelig grenene, kvistene, bladene, røttene. Men hva med den livsnødvendige soppen og mikrobene mellom rothårene? Hva med oxygenet nært bladene? Hva med fugleredet? Hva med fuglesangen tidlig om morgenen når solen står opp og solstrålene stryker over tretoppene? Hva med skyggen på marken?

Mange husker det berømte Haiku- diktet med blomsten som faller fra grenen, og som plutselig vender tilbake oppover. Var det en sommerfugl? Rykket inn i øyeblikket mellom blomsten og sommerfuglen, får vi plutselig tilgang til en del av virkeligheten vi ikke kjente før. Se utover et landskap, eller en eng med strå. Se så mye betydning, innhold det er imellom det navngitte.

   Jeg tenker på mine bilder som porter, innganger til dette språket imellom. Jeg har opplevd at når jeg klarer å være i disse portene, så oppstår en ny tilstand, en samklang fordi jeg også er natur. Og da kan det hende at en fugl setter seg like ved, eller en ravn dukker ned og sier noe.

 Bildene mine er porter, instrumenter. De egentlige bildene er ikke mine bilder, de som er på lerretet , men de som oppstår i betrakteren.  Jeg har brukt mye tid på å reise og lære, være i andre miljøer-i New York, Southwest, The Four Corners, New Mexico, Colorado, Utah, Arizona, Berlin, Japan, Kina og har oppsøkt sterk uttrykksfull og uforstyrret natur, særlig i Nord- Norge.

For å få til det jeg prøver på, må jeg skape ”luft” mellom lagene, det må være rom og pust imellom. Jeg har brukt mange år på å utvikle en teknikk som tillater dette, prøve å skape en  vektløshet á la haiku-diktet ovenfor, som uroer vår kategori-tenkning- og åpner portene.

Jeg bruker ofte oksyderte metaller for å skape farger og for at laget under kan komme igjennom oksyderingen. Jeg bruker gull, hvitt, rødt, grønt gull, sølv, kopper, messing, aluminium, paladium, platinum. Jeg bruker også interferens-farger der det passer. Fargen endrer seg fra rødt til grønt osv., når man beveger seg i forhold til bildet. Metallstøvet kler de oksyderte metallene. Akkurat dette er vanskelig å få fram på digitale foto.