CV GRO FOLKAN –født 15.08.49

 

 

 

 

GRO FOLKAN –født 15.08.49

 

CURRICULUM VITAE

 

SEPARATUTSTILLINGER

utdrag

2017   Moss Kunstgalleri

2017   Galleri Nord Tromsø

2014   Galleri Vanntårnet, Nesodden

2011   Galleri Brevik, Tromsø

2010   Galleri Sult,   Stavanger

2010   Galleri Tonne, Oslo

2008   Galleri Brevik, Tromsø

2006   Galleri Brevik, Tromsø

2001   Galleri Embla, Tromsø

2001   Galleri Albin Upp, Oslo

1998   Tromsø Museum

1993   Tromsø Kunstforening

1990   Hammerlunds Kunsthandel, Oslo

1987   Galleri Cassandra, Drøbak

1985   Tromsø Kunstforening

1984   Kunstnerforbundet, Oslo

1983   Tromsø Kunstforening

1982   Galleri Tanum,   Oslo

1979   Kunstnernes Hus, Oslo

1977   Galleri 71, Tromsø

1977   Kunstnernes Hus, Oslo

1975   Bergen Kunstforening

1973   Kunstnernes Hus, Oslo

1971   Kunstnerforbundet , Oslo

1967   Club 7, Oslo

 

OFFENTLIG INNKJØP

utdrag

Nasjonalgalleriet

Riksgalleriet

Norsk Kulturråd

Norges Bank

Bergen Kunstforening

Oslo Skoleutvalgs Kunstsamlinger

Oslo Kommunes Kunstsamlinger

Tromsø Universitet

Nord Norsk Kunstmuseum

Norsk Samtidsmuseum

Troms Fylkeskommune

Universitetssykhuset Nord-Norge

 

UTDANNELSE

1967-69    Statens Kunst- og Håndverksskole,

                 malerlinje og grafikklinje

1969-73    Statens Kunstakademi , maler og grafikklinje

 

GRUPPEUTSTILLINGER

utdrag

2016    Invitert: Contemporary Painting,

             The Brick Lane, London

2014    Summer Expo, Galleri Vulkan, Oslo

2000    Nord Norsk Samtidskunst, vandreutstilling

1996    Norske Bilder 96, Brandstrup, Oslo Rådhus

1995    Galleri Brandstrup

1995    Norske Bilder 95, Brandstrup, Oslo Rådhus

1990    Tromsø kunstnere presentere seg,

            Tromsø Kunstforening

1980    Gruppeutstilling Fredrikstad

1977    Gruppeutstilling, Galleri F15, Moss

1976    Kvinneutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo

1975    Norskt i dag, gruppeutstilling,

            Hässelby slott, Stockholm

1974    Norsk grafikk i dag, vandreutstilling i Tyskland i 2 år

1972    Liljevalks Konsthall, Stockholm

1972    Grenseland. Gruppeutstilling, Oslo Kunstforening

1969    UKS Vårutstilling, vandreutstilling

            – deltatt 4 ganger senere

1968    Nordisk utstilling, Hässelby slott, Stockholm

1968    Juni utstillingen, gruppeutstilling, Kunstnerforbundet

1967    Debutanter fra Høstutstillingen,gruppeutstilling,

            Oslo Kunstforening

1967    Debuterte Statens Høstutstilling

            – deltatt 8 ganger senere

 

PREMIE

1976    1. Premie, Oslo Kommunes skolekonkurranse

 

PROSJEKTER

1977    Livskår, gruppeutstilling i Kunstnernes Hus.

            Som bl.a. behandlet rehabilitering av Rodeløkka.

            Oppdrag, Byantikvaren og Saneringssjefen.

1975    Kunstnergruppen PARK 62,

            Miljøendringer i Asker sentrum.

            Oppdrag fra Asker Kunstforening

1975    Senografi, Høvikodden ballett

1975    Kunstnergruppen PARK 62.

            Kan Tøyenbadet bli hvermanns Edens Have

            Utstilling, Munchmuseet og

            Oslo Kommunes Informasjonssenter.

            Oppdrag, Oslo Kommunes Kunstsamlinger.

  

UTSMYKNINGER

utdrag

1998    Saga Petrolium

1989    Kroken Sykehjem, Tromsø

1988    Porsangermoens Velferdsbygg

1985    Telegrafen Finnsneshttp

1985    Sparebank Nord, Tromsø

1983    Grindbakken skole, Holmenkollen, Oslo

1978    Rommen skole, Stovner , Oslo

 

STIPENDIER

1996    Troms fylkeskommune, arbeidsstipend, prosjektstøtte

1996    Prosjektstøtte, Oslo

1986    Lorch Shives arbeidsstipend, vederlagsfondet

1982    Troms Fylkes kommunes arbeidsstipend

1975    Statens 3 årige arbeidsstipend

1973    Bærum kommunes arbeidsstipend

1969    Generalkonsul Røwdes minnestipend

1968    3% Fondets arbeidsstipend

 

BØKER

2017   Invitert: “ARTIST-collector’s edition – 20 pages i

           “Art Professional – 33 Contemporary Artists”

           Utgitt i London www.mastersoftoday.com

2016   Invitert: World Wide Art Books.

           Current Masters Volume II i bokserien,

            International Contemporary Masters,

            ‘Current Masters’ (2 og 11),

            Word Wide Art Books,

            utgitt i Santa Barbara, California, USA

 

PRESENTASJONER

2016    Invitert Contemporary Art Curator.

            Contemporary Art Curator Magazine

2016    Invitert til presentasjon, “Contemporary at Uffizi”,

            Uffizi Museum, Florence, Italy

 

TILLITSVERV

1986    Gjestelærer Kunst- og Håndverksskolen, Oslo

1976    Statens Høstutstilling, jurymedlem

1975    Kulturrådets innkjøpskomité

BILDENE IMELLOM

 

Vår kultur er i utpreget grad definert i litterære kategorier, ord, tall. Alle ting har navn. Men sånn er ikke virkeligheten. Virkeligheten er sammenhengende, og inkluderer også det som er mellom tingene, mellom de navngitte tingene. Å utforske dette som er imellom, med min metode, er mitt prosjekt.

Virkeligheten kan oppleves som et språk som henvender seg til oss. Elementene i språket, “ordene” er andre enn våre ord, og omfatter også dette som er mellom ordene, mellom kategoriene, våre kategorier. Hva er et tre? Stammen, selvfølgelig grenene, kvistene, bladene, røttene. Men hva med den livsnødvendige soppen og mikrobene mellom rothårene? Hva med oxygenet nært bladene? Hva med fugleredet? Hva med fuglesangen tidlig om morgenen når solen står opp og solstrålene stryker over tretoppene? Hva med skyggen på marken?

Mange husker det berømte Haiku- diktet med blomsten som faller fra grenen, og som plutselig vender tilbake oppover. Var det en sommerfugl? Rykket inn i øyeblikket mellom blomsten og sommerfuglen, får vi plutselig tilgang til en del av virkeligheten vi ikke kjente før. Se utover et landskap, eller en eng med strå. Se så mye betydning, innhold det er imellom det navngitte.

Jeg tenker på mine bilder som porter, innganger til dette språket imellom. Jeg har opplevd at når jeg klarer å være i disse portene, så oppstår en ny tilstand, en samklang fordi jeg også er natur. Og da kan det hende at en fugl setter seg like ved, eller en ravn dukker ned og sier noe.

Bildene mine er porter, instrumenter. De egentlige bildene er ikke mine bilder, de som er på lerretet , men de som oppstår i betrakteren.  Jeg har brukt mye tid på å reise og lære, være i andre miljøer-i New York, Southwest, The Four Corners, New Mexico, Colorado, Utah, Arizona, Berlin, Japan, Kina og har oppsøkt sterk uttrykksfull og uforstyrret natur, særlig i Nord- Norge.

For å få til det jeg prøver på, må jeg skape ”luft” mellom lagene, det må være rom og pust imellom. Jeg har brukt mange år på å utvikle en teknikk som tillater dette, prøve å skape en  vektløshet á la haiku-diktet ovenfor, som uroer vår kategori-tenkning- og åpner portene.

Jeg bruker ofte oksyderte metaller for å skape farger og for at laget under kan komme igjennom oksyderingen. Jeg bruker gull, hvitt, rødt, grønt gull, sølv, kopper, messing, aluminium, paladium, platinum. Jeg bruker også interferens-farger der det passer. Fargen endrer seg fra rødt til grønt osv., når man beveger seg i forhold til bildet. Metallstøvet kler de oksyderte metallene. Akkurat dette er vanskelig å få fram på digitale foto.